Forældresamarbejdet er præget af dialog

Forældresamarbejdet varieres efter behov

Vi arbejder differentieret i forældresamarbejdet, hvilket vil sige, at vi tager afsæt for samarbejdet i de enkelte familier. Derfor opfordrer vi alle forældre til at indgå i et åbent og tillidsfuldt samarbejde med os omkring jeres barn. På denne måde kan vi sikre, at alle børn bliver givet de bedste muligheder for trivsel, læring og udvikling. Dette betyder i praksis, at vi meget gerne vil indgå i dialog med jer omkring jeres barn i hverdagen, og vi har altid tid til en snak, hvis I har noget, I gerne vil vende med os.

Dialogen er i fokus under barnets opstart

Der afholdes en opstartssamtale ved barnets start i Troldehuset, og igen nogle måneder efter opstart. Desuden afholdes der en overgangssamtale, ved overgangen mellem vuggestue og børnehave, samt i overgangen til skole. Der er altid mulighed for at aftale ekstra forældresamtaler, hvis der opstår en bekymring omkring barnet eller der blot er et behov for en statussamtale.

Overgange i barnets liv præges af samarbejde

Overgangen fra vuggestue til børnehave foregår over en periode inden barnet fylder 3 år, så barnet kan nå at danne relationer og vænne sig til den struktur, der er hos de 3-5 årige.

Barnet skal starte i skole fra august i det år, barnet fylder 6 år, hvor der afholdes en overleveringssamtale med børnehavens personale i vinteren inden skolestart.

Begge parter informeres om barnet i tilfælde af skilsmisse

Hvis I bor hver for sig eller går fra hinanden (og har fælles forældremyndighed), imens jeres barn går i institutionen, informerer vi begge forældre, om jeres barns trivsel og dagligdag.

Til forældresamtaler inviteres begge forældre til deltagelse. Vi forholder os neutrale i relation til forældres indbyrdes relation, dog opfordrer vi til, at I samarbejder om jeres barns trivsel.