Om Troldehuset

Trygge børn i trivsel er Troldehusets bankende hjerte

Troldehuset er en aldersintegreret kommunal daginstitution med børn i alderen 0-skolestart. Vi er normeret til 15 børn i alderen 0-2 år og 30 børn i alderen 3-skolestart plus 3 ressourcepladser, som kan placeres i hele huset. Vi har madordning for alle børn.

I det daglige er vi aldersgruppeopdelt om formiddagen, hvor der er planlagte aktiviteter, og om eftermiddagen funktionsopdelt og børnene kan som udgangspunkt frit bevæge sig rundt mellem husets tilbud, ude som inde.

Vi anvender visuelle støttesystemer (tavler med billeder af børn, voksne og aktiviteter) til at understøtte børnenes mulighed for at navigere i deres egen hverdag.

Tryghed er omdrejningspunktet

Omsorg for børn og nærværet i dagligdagen er en af vores højeste prioriteter. Det er vigtigt for os at børnene bliver mødt i det behov de har, om det er hjælp til at løse en konflikt, at få vinket farvel om morgenen eller at få lynet jakken.

Relationer er afgørende

Børn trives og lærer bedst når de er i et miljø, hvor de har gode venner og har voksne de føler sig knyttet til. Vi ved, at trygge forældre skaber trygge børn, derfor bestræber vi os på at opbygge en tæt relation mellem familien og Troldehuset. For jo mere vi ved om hinanden, jo bedre kan vi hjælpe barnet med at navigere i sit eget liv.

Vi vægter at der altid er en god og rar stemning i huset, hvor vi møder hinanden med nysgerrighed og åbenhed.

Børnenes leg er vigtig

Legen er fundamentet for at lære nye ting. Børn leger forskelligt, men fælles for alle børn er, at det er igennem legen de lærer. I Troldehuset vægter vi, at børn leger hele dagen.

Leg kan for eksempel være:

• Rollelege i små fællesskaber
  • Struktureret samling – den voksne skaber rammerne
  • Leg på legepladsen – store fællesskaber
  • Alene-leg
  • Parallelleg - børn leger ved siden af hinanden

Nyttige links

Disse links kan være nyttige til jer som forældre til et barn i Troldehuset og i daginstitution i Aalborg Kommune generelt:

Vores tilsynsrapport for 2023
Om trivsel, søvn, kost og/eller særlige behov på daginstitutionsområdet
Om opsporingsmodellen
Og en håndbog til forældrebestyrelsen