Krav til pædagogisk læreplan
Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.
Den pædagogiske læreplan indeholder:
- det fælles pædagogiske grundlag
- beskrivelse af seks læreplanstemaer
- pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring
Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.
Den pædagogiske læreplan for Troldehuset
De centrale elementer er
”Loven fastsætter, at alle elementer i det fælles pædagogiske grundlag skal være udgangspunkt for arbejdet med den pædagogiske læreplan og dermed det pædagogiske arbejde med børns læring i dagtilbud.” |
Børnesyn, Dannelse og børneperspektiv, Leg, Læring og Børnefællesskaber§ BørnesynVi ser MED børnene. Vi tager børnene alvorligt og vi går på opdagelse i børnenes tanker, følelser og handlinger for at forstå dem så godt som muligt. Børnene møder omsorgsfulde og nærværende voksne, der tilpasser forventningsbehov efter det enkelte barns udviklingsniveau. § Dannelse og børneperspektivOpdragelse er en stor del af vores pædagogiske opgave. Vi har børnene i mange timer hver dag og vi mener at det er en stor og vigtig opgave at klæde børnene på, til at indgå hensigtsmæssigt i så mange sociale og kulturelle sammenhænge som muligt. Vi arbejder differentieret ud fra hvert enkelt barns zone for nærmeste udvikling, for at skabe mening og betydning i alle aspekter af børnenes hverdag. Vi har fokus på at alle børn har mulighed for at inddrage deres eget perspektiv og klæder dem samtidig på til at indgå i demokratiske beslutning, hvor udfaldet ikke altid går som det enkelte barn ønskede. Strukturen i huset er fleksibel, hvilket betyder at miljøet tilpasses det vi ser børnene, kalder på, ud fra deres initiativer. Troldehuset er barnets sekundære socialisering, derfor danner vi bro mellem hjemmet og institution. Det er blandt andet derfor, at vi vægter forældresamarbejdet højt, så barnet oplever sammenhæng i sit liv. Vi bruger ”barnets bog”, som børnene kan bruge til at vise ”hvor kommer jeg fra”. § LegBørns selvorganiserede leg og legekultur er en gennemgående og højt prioriteret del af hverdagen i Troldehuset. Børnene leger det meste af dagen, og vi tror på, at det er igennem legen børn udvikler sig. Vi ser vores rolle, som værende understøttende, iagttagende, konfliktløsende og udviklende – altid på børnenes præmisser. Det vil sige, at når vi for eksempel ændrer et rums indretning, er det på baggrund af observationer og samtaler med børnene. Vi går på opdagelse med børnene og har fokus på at variere vores rolle mellem at gå foran, ved siden af og foran børnene. Det vil sige, at vi både hjælper børnene til at udvikle lege og selv lader dem opfinde og ideudvikle. Legen skaber grundlag for udvikling af sociale kompetencer og bidrager til kreativitet og fantasi. Det er vigtigt, at både de voksne og læringsmiljøet er inspirerende for børnene. Vi forsøger at skabe sammenhæng mellem de forskellige skift og opbrud, som børnene vil opleve igennem dagen i Troldehuset. Vi prioriterer at klæde børnene på til selv at kunne navigere i hverdagen, blandt andet ved hjælp af piktogrammer og ”dagens vinker- og lukker”. § LæringFor os går leg og læring hånd-i-hånd. Børn lærer bedst, hvis leg indgår. Når et barn har lært noget nyt, vil vi kunne se det fordi barnet handler på nye måder i forhold til tidligere, og vi tilstræber at vores læringsmiljø skaber mulighed for læring for alle børn – hele dagen. Vi tror på, at al læring sker gennem gode relationer, både barn-voksen, barn-barn og voksen-voksen. Børn lærer med kroppen og det er langt nemmere for dem at genkalde end genkende rytmer og strukturer. Vi har blik for skabe flow i de vokseninitierede planlagte aktiviteter og sammensætter børnegrupperne efter udviklingsniveau- og potentiale. Vi prioriterer at danne små grupper med børn i de planlagte pædagogiske aktiviteter, da vi ved at børn lærer mest i mindre grupper. Det pædagogiske læringsmiljø er til stede hele dagen. Det er vigtigt for os, at børnene har mulighed for at lære, udvikles og dannes i forbindelse med deres egne lege, vokseninitierede lege, spontane aktiviteter og daglige rutiner (bleskift, oprydning, spisesituationer) I rutinesituationer organiserer vi os sådan, at der er fokus på børnenes deltagelsesmuligheder. Vi vægter højt at børnene hjælper hinanden og at de er aktive i de forskellige rutiner, som hverdagen indeholder, uden at de voksne blander sig. Fx at række mælken til en kammerat eller hjælpe med at få flyverdragten ud over skoene. Vi ser, at det skaber glæde hos børnene at være betydningsfulde for hinanden. Strukturen fleksibilitet gør, at det enkelte barns behov kan tilgodeses. Fx har vi indført mulighed for ”pause” for de børn, som har brug for det, efter frokosten. § BørnefællesskaberAlle børn har ret til at indgå i inkluderende og udviklende fællesskaber. Langt de fleste børn har en naturlig lyst til og mod på at opsøge, fastholde og udvikle venskaber, og vi ser os selv, som det fundament børnene står på, når de leger sammen i Troldehuset. Vi har særligt fokus på vores rolle som understøttende og udviklende relationsformidlere, hvilket for eksempel kommer til udtryk når vi prioriterer leg på børnenes præmisser. Alle børn skal være en betydningsfuld del af børnefællesskabet og de skal ikke opleve at blive trukket ud af det almene fællesskab i Troldehuset, derfor er læringsmiljøerne planlagt og tilrettelagt, så børn i udsatte positioner tilgodeses. Det pædagogiske læringsmiljø tilrettelægges så børnenes perspektiv og deltagelse inddrages, på lide fod med børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning og de forskellige forudsætninger børnene har med sig. Derfor har vi altid øje for børnegruppens sammensætning, da behovene forandres i takt med at børnene skifter gruppe eller stopper i Troldehuset. |
Hvordan kommer de fem centrale elementer fra det fælles pædagogiske grundlag til udtryk hos os og bliver omsat i vores hverdag sammen med børnene?Trygge og tætte relationer er kernen i vores pædagogiske arbejde. Når børn er trygge, kan de lære og udvikle sig; de har bedre mulighed for at opleve mestringsevne og at have værdi i at være sig selv og en del af et større fællesskab. Vi tror på at nærvær, anerkendelse, rummelighed og tydelighed er basis for at få skabt de gode relationer, som vi bygger vores faglige fundament op omkring. Forældresamarbejdet har en afgørende betydning for os, da vi tror på, at trygge forældre giver trygge børn, som kan mærke at Troldehuset er et godt og trygt sted at være for alle. |
Pædagogisk læringsmiljøHvordan skaber vi hele dagen et pædagogisk læringsmiljø, der giver alle børn mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes? Vores læringsmiljø er det bærende element i vores hverdag og vi er bevidste om, at det er tilstede hele dagen. Vi ser på læringsmiljøet i tre dele: planlagte pædagogiske aktiviteter, rutinesituationer og børneinitieret leg. Børn har mulighed for at udvikle sig og lære hele dagen i Troldehuset, både ved påklædning i garderoben og når vi hjælper hinanden ved at rydde op. Det pædagogiske læringsmiljø er altid tilrettelagt med et hensyn til barnets perspektiv og fællesskabet, samt børnegruppens sammensætning. Vores måltider fylder relativt meget af dagen, og det er fordi vi ser en stor værdi for børnene i de rutiner der ligger omkring måltiderne. Når børn hjælper til med at dække bord og rydde op, får de en fornemmelse af, at være værdifuld for fællesskabet (jeg har gjort det muligt for mine kammerater at spise frokost) og når vi har faste rammer omkring selve måltidet, at vi giver os tid og er rollemodeller for en kultur, hvor måltidet er hyggeligt og betydningsfuldt, så fremmer vi børns sundhed (de får spist mad så de har energi til at lege) og vi er med til at danne børnene udi en kultur omkring måltider som er højt vægtet i vores land (vi hygger os når vi spiser, det er en rar måde at være sammen på). Når vi planlægger aktiviteter, gør vi det på baggrund af et ønske om at udvikle noget bestemt hos børnene, eller sagt på en anden måde, give børnene mulighed for læring i en bestemt kontekst. Det kan være et naturprojekt, hvor vi gerne vil bringe børnene tættere på naturen (f.eks. en temauge om dyr i skoven), som udspringer af nogle børns interesse for myrer eller biller de har fundet på legepladsen. Børns leg fylder mest i vores hverdag og vi skaber og udvikler fysiske og mentale læringsmiljøer på baggrund af børnenes stemmer. Vi hører og ser hvad de efterspørger og prøver at imødekomme deres ønsker og behov, med et fokus på balancen mellem, at der skal være noget der ikke altid ændrer sig, altså det statiske og det der kan ændres sig, altså det dynamiske. |
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.
Kommunikation og sprog”Børns kommunikation og sprog tilegnes og udvikles i nære relationer med barnets forældre, i fællesskaber med andre børn og sammen med det pædagogiske personale. Det centrale for børns sprogtilegnelse er, at læringsmiljøet understøtter børns kommunikative og sproglige interaktioner med det pædagogiske personale. Det er ligeledes centralt, at det pædagogiske personale er bevidst om, at de fungerer som sproglige rollemodeller for børnene, og at børnene guides til at indgå i fællesskaber med andre børn.” Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 40-41. |
|
Pædagogiske mål for læreplanstemaet: 1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden. 2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber. |
Krop, sanser og bevægelse
”Børn er i verden gennem kroppen, og når de støttes i at bruge, udfordre, eksperimentere, mærke og passe på kroppen – gennem ro og bevægelse – lægges grundlaget for fysisk og psykisk trivsel.
Kroppen er et stort og sammensat sansesystem, som udgør fundamentet for erfaring, viden, følelsesmæssige og sociale processer, ligesom al kommunikation og relationsdannelse udgår fra kroppen”.
Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 42-43.
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.
Natur, udeliv og science
”Naturoplevelser i barndommen har både en følelsesmæssig, en kropslig, en social og en kognitiv dimension.
Naturen er et rum, hvor børn kan eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemåder. Men naturen er også grundlag for arbejdet med bæredygtighed og samspillet mellem menneske, samfund og natur.”
Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 44-45.
Pædagogiske mål for læreplanstemaet: 1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling. 2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed. |
Kultur, æstetik og fællesskab”Kultur er en kunstnerisk, skabende kraft, der aktiverer børns sanser og følelser, ligesom det er kulturelle værdier, som børn tilegner sig i hverdagslivet. Gennem læringsmiljøer med fokus på kultur kan børn møde nye sider af sig selv, få mulighed for at udtrykke sig på mange forskellige måder og forstå deres omverden.” Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold, s. 46-47. |
|
Pædagogiske mål for læreplanstemaet: 1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier. 2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier. |